Overslaan naar inhoud

Regio bijeenkomsten 2025 _ Terugblik

VERSLAG REGIOBIJEENKOMSTEN HOME MADE BY – VOORJAAR 2025 

De afgelopen weken hebben we elkaar live ontmoet tijdens de regiobijeenkomsten. Het was goed om weer met elkaar in gesprek te zijn over alles wat er speelt in en rondom de winkels, en te delen waar wij als organisatie aan werken. Dank aan iedereen voor de grote opkomst, openheid én betrokkenheid. We zitten als netwerk midden in een grote verandering. Juist dan is het belangrijk om te blijven luisteren, reflecteren en bouwen – samen. 

Omdat we deze keer veel informatie met jullie wilden delen, waren de bijeenkomsten iets meer ‘zenden’ dan normaal. We vinden het belangrijk om te laten zien waar we naartoe werken, zodat iedereen weet wat er speelt en wat er aankomt. En natuurlijk blijven we ook openstaan voor jullie input, vragen en ideeën. 

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste thema’s die zijn besproken, inclusief signalen en acties:


VERNIEUWDE WEBSITE & DIGITALE STRATEGIE 

De nieuwe website is live! Een belangrijke stap in onze digitale transformatie. De site is ingericht op klantgedrag en mentaliteit, met snellere navigatie, meer visuele ondersteuning en een stijlvol design. 

Wat komt eraan? 
Mijn Home Made By: persoonlijke login voor klanten 
Budgetplanner: slimme tool voor kosteninschatting 
Meer campagnes: o.a. rondom Style Guide en Home Stories 

 Feedback uit de bijeenkomsten: 
We hebben alle feedback en opmerkingen uit de bijeenkomsten verzameld. Samen met de reacties die we via e-mail van jullie ontvangen, maken we een updateplan waar we binnenkort mee aan de slag gaan. Zodra het klaar is, brengen we jullie op de hoogte. 

Sommige formulieren (zoals Design Date) werken nog niet optimaal 

Voor de (design)services worden er lokaal nog steeds verschillende tarieven berekend. Een hogere conversie vraagt om een eenduidige, collectieve aanpak.   

Reviews en foto’s bij producten missen of zijn niet correct 

Vraag naar uitleg over het toevoegen van reviews 

> Actie: Verbetersuggesties worden opgepakt. Er komt een nieuwsbrief met uitleg over o.a. reviews. Website-team is geïnformeerd. De Raad van Retail Partners kan aan de slag met de collectieve prijslijst voor services.  


NIEUWBOUWPROJECTEN: KANSRIJKE AANPAK 

Nieuwbouw is een groeipijler. pilotprojecten tonen aan dat succes ligt in volledige ontzorgen door één partij: van advies tot realisatie. 

Wat is ontwikkeld? 
Heldere procesaanpak voor kopers 
Interieurpakketten op basis van Home Stories 
Aangepaste content voor kopers en projectontwikkelaars 

Feedback uit de bijeenkomsten: 

Behoefte aan begeleiding hoe je als winkel kunt aansluiten 

Belang van vroege betrokkenheid bij belangrijke momenten voor kopers 

Suggestie om bijeenkomsten op een andere datum/tijdstip te plannen.  

Actie: Informatie & brainstormsessie op 8 mei voor geïnteresseerde partners. Info volgt via de Werkplaats. 

  

NIEUWE COLLECTIE & HOME STORIES 

Het nieuwe collectieconcept – de Home Stories – zorgt voor focus, eenvoud en hogere winstgevendheid. Elke Home Story biedt een compleet interieurconcept, opgebouwd rond 3 kleurpaletten, met accenten per woonstijl (Barn, Loft, Park). In totaal bestaat de collectie dan uit 9 Home Stories.

Voordelen: 
Focus, eenvoud en hogere winstgevendheid 
Alles klopt qua kleur, producten, prijspunten en functies 
Geschikt voor elke ruimte, makkelijk te combineren 
Jaarlijkse vernieuwing met 85% behoud van tijdloze collectie 

In Q2 & Q3 volgen: nieuwe behangkaarten, gordijnstalen, verfkleuren, meubelstoffen en vloeren. 

Feedback uit de bijeenkomsten: 

Fijn dat de collectie compacter en overzichtelijker wordt 

Zorg dat er voldoende variatie blijft voor zelf oriënterende klanten 

Vraag naar compacte verfwaaiers met aanpasbare kleuren 

Bezorgdheid over leverbetrouwbaarheid (o.a. Vadain) 

> Actie: Collectiemonitoring en enquête over leveranciers loopt. 

 

COLLECTION GUIDE 

In mei verschijnt de eerste Collection Guide: een overzicht van de meubel- en productcollectie. Later dit jaar volgt er een versie voor de overige productcategorieën.  

Doel: ondersteunt bij verkoop, offerteopmaak, training. 
Beschikbaarheid: als geprinte versie in iedere winkel. 

 

ACADEMY: LEREN OP JOUW MOMENT 

De Academy wordt vernieuwd via Homebox. Eerste modules volgen binnenkort. 

Eigenschappen: 

Flexibel leren, in eigen tempo 
Elke module volgt de klantreis 
Bevat inzichten, praktijkvoorbeelden en toetsen 

Feedback uit de bijeenkomsten: 

Behoefte aan fysieke trainingen blijft bestaan 
Wens voor productgerichte trainingen 
Medewerkers moeten individueel kunnen inloggen 

> Actie: geen specifieke extra acties. 

 

HOMEBOX & DIGITALISERING 

Homebox wordt het centrale platform voor alles: CRM, collectie-info, offertes, e-learning, en straks ook planning en realisatie (voor de winkels die daar gebruik van willen gaan maken). 

Planning: 
Maart: website + Home Stories in Floorplanner 
Juli: CRM + consumentenlogin  

Feedback uit de bijeenkomsten: 

Wat gebeurt er met dossiers zonder opdracht? 

Hoe gaan we om met prijswijzigingen? 

Hoe borgen we klantcommunicatie buiten de mailbox? 

> Actie: Deze punten worden besproken met het implementatieteam. Uitleg volgt via Werkplaats en handleidingen. 

 

RAAD VAN RETAIL PARTNERS 

We starten met een Raad van Retail Partners: 5 partners + 2 HMB-collega’s denken actief mee over formule, communicatie en strategie. 

Feedback uit de bijeenkomsten: 

Hoe worden leden gekozen? 

Hoe ziet inspraak eruit? 

Wat is de zittingstermijn? 

> Actie: Met deze vragen gaat de precommissie snel aan de start, een verdere uitleg volgt daarna via de Werkplaats. 

 

STORE CONCEPT: DE NIEUWE STUDIO 

De Home Made By Studio® werd als conceptschets – en absolute primeur – gepresenteerd: een krachtig, modulair shop-in-shopconcept rondom de Home Stories, waarin fysiek en digitaal naadloos samenkomen. 

Voordelen: 
Compact, visueel sterk, gericht op conversie 
Geen grote verbouwing nodig 
Ideaal voor inspiratie en advies op maat 

Feedback uit de bijeenkomsten: 

Wanneer is dit concreet beschikbaar? → Medio juni 

Wanneer is het winkelconcept compleet? → Medio september 

Welke voorbereidingstijd is nodig? 

December is voor sommigen een harde deadline voor verbouwing 

> Actie: Inventarisatie geïnteresseerde Retail Partners volgt via de Werkplaats. 

 

TOT SLOT: SAMEN STERK 

We sluiten af met een groot dankjewel. Jullie betrokkenheid, feedback en ideeën maken het verschil. 

We bevinden ons in een forse transformatie – als merk én netwerk. En ja, dat vraagt veel. Maar het is nodig om samen verder te komen. We hebben even moeten vertragen, om straks echt te kunnen versnellen. 

De nieuwe website staat. De collectie wordt overzichtelijker. De ondersteuning groeit. En de rol van de Retail Partner is belangrijker dan ooit. 

Jullie zijn onze local heroes, dankzij jullie wordt Home Made By elke dag sterker. 

Interiors made simple. Daar gaan we samen voor. 

Labels
Archiveren
Maison & Objet